Kom igång med vinterträningen

Att det börjar bli kallt ute är ingen anledning att skjuta på träningen. Du kan och borde träna året runt, den enda skillnaden är att klä sig för säsongen. Studier visar att de som tränar året runt och tränar utomhus håller i sina träningsvanor längre än de som bara tränar inomhus.

Bra skor

Om du ska springa eller ta långa promenader under vintern behöver du skor med dubbar. Du ska kunna ta självsäkra steg och hålla bra tempo utan att riskera att halka. Skorna ska också vara varma och tillräckligt rymliga för två par sockar.

Underställ

Att träna utomhus ställer högre krav på dina kläder. De ska andas och svalkar samtidigt som de isolerar och värmer. Ett bra underställ är A och O för bekväm vinterträning. Understället andas och transporterar bort fukten från kroppen samtidigt som det är sista skyddet mot kylan. Köp underställ på en sportbutik såsom Sportamore för att vara säker på att att plagget sitter bekvämt och följer med i rörelserna

Flera lager

När du tränar utomhus ska du alltid klä dig i flera lager. Det värmer bättre med flera skikt. Du rör dig lättare med flera tunnare skikt än ett tjockt. Det är också lätt att ta av ett plagg om det blir för varmt. Man brukar rekommendera att man är klädd så att det känns lite kyligt när du först går ut. Efter tio minuters aktivitet kommer kroppen bli mycket varmare och du slipper knyta vindjackan runt midjan.

Bättre förbränning

En sak som kan sporra dig att ge dig ut i kylan under hela vintern är att förbränningen faktiskt ökar när man tränar i kallare temperatur. Den kan öka med så mycket som 15%! Anledningen är främst för att kroppen behöver använda mer energi för att hålla igång systemet och hålla temperaturen upp.

Dock är det viktigt att veta att du inte ska motionera utomhus i vilka temperaturer som helst. När termometern börjar visa minus 15 eller lägre är det bättre att träna inne. Detsamma gäller om det blåser väldigt mycket, kalla vindar kan skada huden och ögonen.